SECURITATE

Acte necesare pentru montarea camerelor de supraveghere

În România, nu există o lege care să reglementeze utilizarea camerelor de supraveghere în spațiul privat. Totuși, atunci când folosești camere de filmat în spații comune, trebuie să ții cont de Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR), date pot include orice informație prin care o persoană poate fi identificată: nume, adresă, CNP, email, număr de telefon, IP, date biometrice, locație etc.

Materialele video sunt și ele incluse în această categorie, motiv pentru care există câteva reglementări pentru prelucrarea lor, atunci când în ele apar alte persoane decât proprietarul filmărilor respective.

Totuși, GDPR nu se aplică atunci când camerele de supraveghere sunt utilizate exclusiv în scopuri personale sau domestice, cum ar fi supravegherea locuinței sau a curții. Singura condiție este ca aparatul de filmat să nu surprindă imagini din afara proprietății, cum ar fi drumurile publice, proprietățile vecinilor sau casa scării.

Asta nu înseamnă, totuși, că nu poți instala camere de supraveghere la intrarea în casă, unde este posibil să surprinzi imagini cu alte persoane. Conform GDPR, chiar dacă folosești acele imagini în scop personal, trebuie să respecți anumite obligații:

  • este necesar să informezi persoanele care ar putea fi surprinse de camere prin semne clare, care să facă evidentă prezența camerelor și scopul lor
  • dacă surprinzi imagini din spațiul public, ai obligația să limitezi accesul la datele colectate și să te asiguri că imaginile sunt stocate în deplină siguranță.
  • este necesar să ai un temei – un motiv pentru care filmezi justificat și echilibrat față de drepturile locatarilor. De regulă, acesta este interesul legitim (protejarea bunurilor și a persoanelor).
  • ai obligativitatea de a limita durata de stocare a imaginilor la 30 de zile.

Dacă în spațiul privat nu există acte necesare montării camerelor de supraveghere, în spațiul public lucrurile se schimbă. Fie că e vorba de o casă sau un apartament, ține cont de următoarele:

La Bloc

Pentru a instala camere de supraveghere în dreptul ușii de la intrarea în apartament, pe scara blocului, vei avea nevoie de acordul vecinilor.

Conform Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR), Legii nr. 190/2018, și Legii nr. 333/2003 acestora, vei avea nevoie de următoarele acte:

  • Autorizație pentru filmare de la IPJ (conform Legii nr. 333/2003);
  • Acordul vecinilor – ai nevoie de aprobarea majorității locatarilor pentru a instala camerele de supraveghere.
  • Acest acord trebuie consemnat în procesul-verbal al Adunării Generale (AG) a asociației de locatari.

Mențiune: conform legislației în vigoare, vecinii tăi au dreptul să îți ceară să ajustezi camerele sau chiar să le elimini dacă susțin că le încalci dreptul la intimitate – de exemplu, dacă surprinzi imagini cu ușa vecinului de vizavi, e posibil să îți ceară să îndrepți camera în alt unghi.

La curte
Dacă vrei să instalezi camerele pe proprietatea ta, în curte sau chiar în zona în care îți parchezi mașina, există acte necesare pentru montarea camerelor de supravegheat pe care va trebui să le procuri.

La fel ca la bloc, atât timp cât acestea surprind imagini din spațiul public, va trebui să te conformezi Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR), Legii nr. 190/2018, și Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor. Conform acestora, vei avea nevoie de următoarele acte:

  • Autorizație pentru filmare de la IPJ (conform Legii nr. 333/2003), conform căreia supravegherea este justificată și nu invadează nejustificat intimitatea cetățenilor;
  • Acordul vecinilor vizați, în cazul în care camerele surprind imagini din curtea sau de pe proprietatea lor.
    Mențiune: la fel ca în cazul montării camerelor de supraveghere în spațiile comune la bloc, și la curte, dacă surprinzi imagini din zona proprietății vecinilor, aceștia au dreptul să îți ceară să ajustezi camerele sau chiar să le elimini, în cazul în care consideră că le încalci dreptul la intimitate.

Model de acord din partea vecinilor

Iată un model de acord din partea vecinilor pentru a instala camere de supraveghere în spațiile comune. Acesta este, totuși, un acord individual și nu înlocuiește hotărârea Adunării Generale; este util pentru transparență și prevenirea disputelor.

ACORD DE PRINCIPIU PENTRU SISTEMUL VIDEO – SPAȚII COMUNE

Subsemnatul/a ______________________, proprietar al ap. _ din imobilul situat în _____________, declar că am fost informat(ă) despre intenția (nume, prenume) __, proprietar al ap. _ din imobilul situat în _____________ de a instala un sistem de supraveghere video în spațiile comune (ex.: acces, holuri, lift).

Am luat cunoștință de scop (securitate), temei (interes legitim), zonele filmate, durata de stocare și drepturile mele conform GDPR. Sunt de acord, în principiu, cu instalarea în condițiile hotărâte de Adunarea Generală.

Data _ Semnătură ___

Comments are closed.